SO BEAUTY/SO DIARY/SO GOSSIP

Column: Who Cares!

Het gebeurd me nog regelmatig dat ik expliciet opmerk hoe makkelijk het voor vele aardbewoners is om in hokjes te denken. Hokjes geven duidelijkheid, hokjes geven een gevoel van rust en zorgen er bovenal voor dat alles prachtig gecontroleerd en geordend kan worden. Zo ben ook ík  bij tijd en wijle een grandioos  ‘slachtoffer’ van de hokjesgeest van de mensheid. Onlangs nog verscheen er een column in  het succesvolle Linda magazine, waarin een zogeheten komiek – ik noem geen namen – tweederde van zijn column wijdde aan mijn uiterlijk en persoonlijkheid

IMG_20130603_145504

Niet geheel positieve aandacht, maar dat is een ander verhaal en bovenal een kwestie van smaak en perceptie. De grap van dit verhaal is dat die persoon in kwestie en ik elkaar nog nooit live ontmoet hebben, laat staan elkaar kennen. Zijn bevindingen waren dus gestoeld op louter televisie optredens en uiterlijke aspecten. Je begrijpt dat mijn volle lange haardos soms wat stof doet opwaaien. Het vraagt zogezegd om een mening. Waarom? Simpelweg omdat het opvallends is. Velen vinden het benijdenswaardig en complimenteren het groots en andere zeggen:’ je lijkt wel een wijf, scheer het af’. Zoveel mensen, zoveel wensen, maar een ding heb ik geleerd van met je hoofd op televisie zijn…anderen lekker laten praten, vinden en oordelen en te allen tijde je eigen gevoel en pad blijven volgen en doen wat bij jou past.

Mensen oordelen gewoon graag en vinden hokjes ultra fijn. Het is blijkbaar gewoon onderdeel van mens zijn. Toch wil ik je graag laten kennis maken met mijn zogenaamde ‘wat als’. Wat nou als het waar is dat elk oordeel over een ander indirect een oordeel jegens jezelf is? Wat nou als constant anderen beoordelen en in hokjes plaatsen een afleiding is om naar jezelf te kijken of beter gezegd jezelf beter te leren kennen en te ontwikkelen. Deze vraag neem ik veel mee in mijn presentaties en workshops. Het mooie is dat een eerlijk antwoord altijd heel veel inzichten geeft. Want uiteindelijk wil toch iedereen zichzelf kunnen zijn, doen waar je je lekker bij voelt. Het oordeel van mensen of de maatschappij is de grootste ‘tegenhouder’ die er is. Die zorgt ervoor dat je makkelijk weer met de massa wegleidt en vooral geen dingen doet waar mensen een oordeel over zouden kunnen hebben. Je zou kunnen stellen dat de angst voor veroordeling leidt tot het niet worden van jezelf.

Stel jezelf  gewoon voor de grap deze eerlijke vraag maar eens wat vaker. Doe ik dit wel of  niet omdat ik het wel of niet wil, of doe ik dit wel of niet omdat ik bang ben dat anderen het zullen verwerpen of me er op zullen veroordelen. Zo werkt het uiterlijk ook. We lopen het liefst allemaal in dezelfde mode, of stijl die past bij de buurt of groep waar je je in bevind, want dat geeft een veilig gevoel. Het zorgt ervoor dat iedereen je leuk vind en accepteert. En ja, dat is waar, maar het zorgt er ook voor dat maar weinig mensen ‘out of the box’ durven te gaan en hun eigenheid laten zien in hun uiterlijk, lifestyle of manier van doen. Want als je dat doet loop je de kans dat mensen wat van je vinden. Mijn antwoord is: Who cares!

Uiteindelijk brengt niets je meer geluk dan steeds meer je authentieke zelf zijn en doen waar jij zin in hebt en wat bij jou past. Het is een verrijking van je leven en een verrijking van de maatschappij.

Denk eens wat vaker: Who cares!

Liefs, Thijs

Bron: Column Thijs Willekes, Society World 6e jaargang pre-summer 2013

 

 

One thought on “Column: Who Cares!

  1. Toch ongelofelijk dat mensen nog zo bekrompen kunnen denken met alles wat er anno 2013 gaande is. Je zou denken dat ze inmiddels wel wat gewend zijn. Zelf wordt ik ook wekelijks “gehokt” en afgescheept met het jullie syndroom wanneer ze niet weten wat ze met me aan moeten. Inmiddels beschouw ik het maar als nieuwsgierigheid en nieuwsgierige mensen weten zich moeilijk een houding weten te geven.

Geef een reactie

